صفحه اصلی / اینترنت و فضای مجازی / نحوه به وجود آمدن بزرگترین سایت های ایرانی

نحوه به وجود آمدن بزرگترین سایت های ایرانی

در این مقاله از آستروسیتی قصد داریم نحوه به وجود آمدن بزرگترین سایت های ایرانی مثل : کافه بازار،آپارات،میهن بلاگ،لنزور،کلوب،صباویژن و دیجی کالا رو بررسی کنیم.

در اولین بخش به سراغ کافه بازار میریم…

تبدیل یک پروژه شکست خورده به مشهورترین اپ استور ایران

حسام آرمان‌دهی، مدیر عامل و موسس اپلیکیشن “کافه بازار”  دانش آموخته دانشگاه شریف در رشته علوم کامپیوتر است و سال 89 بعد از شکست در پروژه فارسی تل که روی اندروید فارسی کار می‌کرد، اقدام به نوشتن برنامه بازار می‌کند. او ابتدا برای کسب درآمد روی تبلیغات حساب باز می‌کند اما بعد از تجربه پولی کردن برخی برنامه‌ها متوجه می‌شود که اگرچه اندک اندک جمع خواهد شد اما رقم بسیار قابل توجه‌تر از تبلیغات است.

خلاصه ای از به وجود آمدن بازار از زبان حسام‌آرمان‌دهی:

فکر تاسیس کافه بازار از کجا و چگونه به ذهن شما رسید؟
شرکتی که در آن کار می‌کردیم، محصولی داشتند به نام فارسی تل که اندروید فارسی بود. من آمدم و سعی کردم با هم این محصول را بفروشیم، محصولی را که آنها درست کرده بودند. می‌خواستیم به هر حال تجاری‌سازی کنیم و موفق نشدیم. دو، سه ماه روی آن محصول کار کردیم و به این نتیجه رسیدیم که تجاری‌سازی سیستم‌عامل اندروید فایده‌ چندانی ندارد. برای همین سعی کردیم یک کار جدید را  شروع کنیم. به علاوه اینکه نخواستیم هرچه را که تاکنون به دست آورده‌ایم، کنار بگذاریم. بنابراین هرچه در این مدت به دست آورده بودیم را که یکسری اپلیکیشن فارسی در سیستم‌عامل اندروید بود، به یک اپ‌استور فارسی بدل کردیم. بنابراین اولین اپلیکیشن‌های فارسی را در حقیقت به بازار عرضه کردیم. فکر می‌کنم آن زمان که ما این کار را کردیم، تنها یک شرکت دیگر بود که اپلیکیشن فارسی تولید می‌کرد، البته الان دیگر فکر نمی‌کنم فعالیت‌شان در این حوزه خیلی جدی باشد. شاید تعداد کل اپلیکیشن‌های فارسی که وجود داشت 10 تا 20 عدد بیشتر نبود. ما چهار یا پنج عدد از همان اپلیکیشن‌ها را در بازار و به‌صورت رایگان گذاشتیم. بد نیست بدانید آن زمان دسترسی به اندروید مارکت هم وجود نداشت. یعنی تحریم بود و نیاز به آپدیت کردن و گرفتن اپلیکیشن‌های خارجی هم وجود داشت. در گام اول اپلیکیشن‌های خارجی بزرگ‌ترین نیاز کاربران بودند، ولی به مرور زمان سعی کردیم اپلیکیشن‌های بومی و داخلی را پررنگ و پررنگ‌تر کنیم و صنعت بزرگی شکل گرفت. تا جایی که حالا افراد زیادی هستند که از طریق بازار، اپلیکیشن‌های خود را توزیع می‌کنند و می‌فروشند و درآمدهای خوبی هم از این طریق دارند.

دلیل اصلی شکل‌گیری بازار را عدم دسترسی به مارکت‌های خارجی می‌دانید؟
راستش را بخواهید دلیل شکل‌گیری اولیه‌اش این بود که ما نمی‌خواستیم آن زحماتی که در پروژه فارسی تل کشیده بودیم، هدر رود و تمام شرکت هم تعطیل شود. یک دلیل اصلی‌اش هم این بود که نیاز اصلی آن زمان این بود که اپلیکیشن‌ها به‌روزرسانی و دانلود شوند. به هر حال نیاز ما به حفظ شرکت و نیاز بازار به گرفتن اپلیکیشن در یک جهت بود و ما توانستیم این کار را به ثمر برسانیم.

 مدل کسب و کار اولیه برای کسب درآمد در ابتدای کار چه بود؟
راستش را بخواهید اولش که شروع کردیم، جایی برای تبلیغات زیر صفحه اول بازار در نظر گرفته بودیم، که ابتدا تبلیغ خیریه محک بود. ما فکر می‌کردیم از تبلیغات بتوان پول درآورد. در واقع فکر نمی‌کردیم با پرداخت‌های خرد و با این وضع سیستم بانکی، کسب درآمد از مسیر فعلی امکان‌پذیر باشد. اما وقتی پرداخت بانکی را شروع کردیم و بازخورد آن را گرفتیم، خیلی به درآمد مستقیم از فروش امیدوار شدیم و کسب درآمد از راه تبلیغات مقداری کمرنگ شد. البته همان تبلیغات هم رایگان بود. فقط ما فضایش را در نظر گرفته بودیم. البته در بحث تبلیغات هم ما یک سال بعد سیستم عدد را راه انداختیم.

 در حال حاضر چند درصد برنامه‌های روی «بازار» ایرانی هستند؟
الان فکر می‌کنم بیشتر از نیمی از برنامه‌ها ایرانی است. یعنی الان نزدیک به 13 هزار اپ ایرانی داریم.

با چه شرکت‌هایی تاکنون قرارداد بسته‌اید؟
ما با گیم‌لافت قرارداد داریم. با شرکتی به اسم تام‌استار قرارداد داریم که آنها هم تولیدکننده چند بازی دیگر هستند. اخیراً در رخدادهایی شرکت کرده‌ایم. مثلاً هفته بازی در پاریس بود و آنجا سعی کردیم که بازار ایران را بشناسانیم.

چند درصد از درآمد فروش هر «اپ» به شما می‌رسد؟
در ابتدای کار ما، اپراتورها 70 درصد می‌گرفتند، 30 درصد به تولیدکنندگان محتوا می‌دادند. هنوز هم اپراتورها که رفت و آمدشان در بحث اپلیکیشن است، همین بحث 70، 30 را دارند. یعنی 70 درصد را خودشان بردارند. اما ما 70 درصد را به برنامه‌نویس می‌دهیم و 30 درصد را خودمان برمی‌داریم. این تغییر عمده‌ای بود که ما با آمدن‌مان ایجاد کردیم. در حال حاضر تمام اپ‌استورهای مستقل، همین سیستم 70، 30 را کار می‌کنند. در نقاط دیگر جهان هم به همین صورت عمل می‌شود.

فکر می‌کنید چه اطلاعاتی راجع به کافه بازار می‌تواند برای کاربران جالب باشد؟
اگر چیزی بخواهید که برای کاربران جالب باشد، باید بگویم ما 5 تا 10 درصد پهنای باند اینترنت ایران را مصرف می‌کنیم.


دیجی کالا را بهتر بشناسیم

سایت دیجی کالا از زمستان ۱۳۸۵ راه اندازی شده و تاکنون به پیشرفت ادامه داده است. موسسان سایت دو برادر به نام های حمید و سعید محمدی هستند که هر دو در رشته مدیریت بازرگانی تحصیل کرده اند. شکی نیست که از زمستان ۸۵ تا امروز، خرید آنلاین و پرداخت الکترونیک در کشور بسیار متداول تر شده و دیجی کالا به پشتوانه سابقه و تجربه خود یکی از اولین انتخاب های کاربران برای خرید محصولات دیجیتال است. در اولین گام، دیجی کالا در پاییز سال ۱۳۸۷ به عنوان وب سایت برگزیده پنجمین همایش ملی تجارت الکترونیکی انتخاب شد.

در حال حاضر رتبه الکسای دیجی کالا در ایران 4 در در جهان 400 میباشد! با توجه به اینکه دیجی کالا یک سایت فروشگاهی میباشد این رتبه بسیار عالی است.

محمدی(یکی از بنیانگزاران) در مصاحبه‌ای در سال ۱۳۹۲ مدعی شد که دیجی کالا با فروش روزانه بیش از ۱ میلیارد تومان، سهمی بیش از ۸۵درصد از بازار خرده فروشی آنلاین ایران را در دست دارد. مدیران شرکت معتقدند ارزش شرکت در سال ۱۳۹۴ به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است!

در مورد ایده و دلیل راه‌اندازی شرکت دیجی کالا، برادران محمدی گردانندگان این وب‌سایت فروش اینترنتی محصولات دیجیتال این داستان را بازگو می‌کنند که این ۲ برادر یعنی حمید و سعید محمدی در سال ۱۳۸۴ هر دو عکاسی دیجیتال را پیگیری می‌کردند. بعد از جست و جو در اینترنت دربارهٔ دوربین‌ها، دوربین مورد نظر را از بازار خیابان جمهوری تهران خریداری کردند. اما بعد از چند روز پی بردند، لنزروی دوربین دست دوم و تعمیری است. این اتفاق ناخوشایند از تجربه خرید به شکل سنتی، که خیلی قابل اعتماد هم نبود، جرقه اولیه تأسیس شرکت دیجی کالا بود.


غول دنیای اینترنت ایران

محمدجواد شکوری‌مقدم، دانشجوی برق الکترونیک دانشگاه امیرکبیر پس از پنج ترم تحصیل در این رشته، به دلیل عدم علاقه به رشته تحصیلی و علاقه زیاد به برنامه‌نویسی، درس را رها کرده و به سراغ برنامه‌نویسی می‌رود. وی از 19‌ سالگی متاهل شده و در دوران دانشجویی برای گذران زندگی برنامه‌نویسی می‌کند. در همان سال‌ها یعنی سال 83، شبکه اجتماعی اورکات در ایران بسیار طرفدار داشته و محمدجواد شکوری‌مقدم با هدف داشتن شبکه اجتماعی فارسی، «کلوب» را راه‌اندازی می‌کند. پس از جا افتادن کلوب برای توسعه سرویس‌ها، میهن‌بلاگ را خریداری می‌کند. به درخواست کاربران آنها تصمیم به اضافه کردن سرویس ویدئو در کلوب می‌گیرند اما بعدتر به این نتیجه می‌رسند که خود سرویس ویدئو می‌تواند مستقل عمل کند و آپارات را به عنوان سرویس به اشتراک‌گذاری ویدئو در سال 89 راه‌اندازی می‌کنند.

او در حال حاضر مالک سایت صباویژن ( بزرگترین آژانس تبلیغات اینترنتی کشور) نیز میباشد.

لنزور یکی دیگر از وب سایت های محمدجواد شکوری‌مقدم هست که یکی از پرطرفدار ترین سایت های اشتراک تصویر در ایران به شمار میره.


اختصاصی آستروسیتی

با کمی استفاده از روزنامه تجارت فردا

درباره آستروسیتی

وب سایت آستروسیتی یکی از وب سایت های پربازدید در زمینه آی تی و موبایل است که در تابستان 95 آغاز به کار کرده و پیشرفت قابل توجهی نیز داشته است . مدیریت این وب سایت بر عهده "علیرضا حیدری" است. برای ارایه انتقادات و پیشنهادات با مدیر در ارتباط باشید https://telegram.me/alirezaheydari99

این مطالب را نیز ببینید!

طرح اینترنت غیر حجمی تصویب شد

امروز یکشنبه (۲۱ آبان)آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با ارسال مطلبی در صفحه اینستاگرام خود از تصویب مدل غیرحجمی تعرفه سرویس های ثابت اینترنت خبر داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *